Algemene voorwaarden
HOOFDSTUK 1. ALGEMEEN
Aarts Bouwservice heeft een machinale werkplaats voor het vervaardigen van kozijnen, ramen, deuren en trappen. Daarnaast drijft zij een bouwbedrijf waarbinnen zij nieuwbouw-, verbouw-, aanbouw- en renovatiewerkzaamheden uitvoert. De bepalingen uit hoofdstuk 1 gelden voor alle diensten van Aarts Bouwservice. De bepalingen uit hoofdstuk 2 gelden voor de activiteiten binnen de machinale werkplaats. De bepalingen uit hoofdstuk 3 gelden voor de bouwwerkzaamheden.
Artikel 1. Algemene bepalingen
-
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, overeenkomsten en alle daaruit volgende handelingen tussen R.J.G. Aarts h.o.d.n. Bouwservice R. Aarts, hierna: Aarts en u, onze klant.
- Wanneer een bepaling in deze algemene voorwaarden niet rechtsgeldig is, dan blijven de overige bepalingen wel bestaan.
- De bepalingen uit de overeenkomst gaan voor als deze niet gelijk zijn aan de bepalingen uit deze algemene voorwaarden.
Artikel 2. Wanneer is er een overeenkomst?
-
- Wanneer u interesse heeft in de dienstverlening van Aarts kunt u via de website, telefonisch of per mail een offerte aanvragen.
- Aan de hand van uw gegevens stelt Aarts een offerte op. Het aanbod in deze offerte is 14 dagen geldig.
- De overeenkomst komt tot stand op het moment dat u akkoord gaat met de offerte.
- Als een opdracht wordt gegeven namens twee of meer opdrachtgevers dan zijn zij hoofdelijk verbonden.
- U kunt geen rechten ontlenen aan eerdere door Aarts gedane aanbiedingen of reclamemateriaal.
- Aarts mag bij de uitvoering van werkzaamheden gebruik maken van derde
Artikel 3. Wat zijn de kosten?
-
- In de overeenkomst zijn de door u te betalen kosten in euro’s vastgelegd. De kosten zijn inclusief btw (consumenten) / exclusief btw (bedrijven) en eventuele andere van overheidswege opgelegde heffingen.
- Als partijen besluiten tot wijziging van aanpak, werkwijze en/of omvang ongeacht welke partij hiervoor de aanleiding heeft gegeven, worden de kosten aangepast. Kosten voor extra producten/diensten worden apart aan u in rekening gebracht.
- Aarts heeft het recht om de prijs te verhogen als sprake is van prijsontwikkelingen. Denk hierbij aan een wijziging in belastingen, inkoopprijzen, heffingen, lonen, sociale lasten, valutakoersen, energieprijzen of andere omstandigheden die een kostenverhoging voor Aarts met zich meebrengen. Bent u consument en bent u het niet eens met wijziging van de kosten? Dan kunt u binnen acht dagen na de aankondiging van de wijziging de overeenkomst met Aarts schriftelijk opzeggen tegen de datum waarop de betreffende wijziging ingaat.
Artikel 4. Hoe betaalt u voor de producten/diensten van Aarts?
-
- U betaalt de factuur binnen 14 dagen na de factuurdatum.
- Indien dit is overeengekomen bent u verplicht een aanbetaling te doen voordat Aarts start met de werkzaamheden. Aarts mag de werkzaamheden opschorten totdat u de betaling heeft verricht.
- Wanneer Aarts in gedeelten levert, mag ieder gedeelte afzonderlijk worden gefactureerd.
- Betaalt u niet, dan bent u vanaf de vervaldatum van de factuur rente en buitengerechtelijke incassokosten verschuldi De incassokosten bedragen voor bedrijven in ieder geval 15% van de hoofdsom met een minimum van € 150,00.
- Aarts mag uw betalingsvoorwaarden wijzigen wanneer uw financiële positie of betalingsgedrag hiertoe aanleiding geeft.
- Heeft u een bezwaar tegen de factuur? Dan laat u dit binnen 14 dagen na de factuurdatum schriftelijk aan Aarts weten onder de vermelding van de reden. Doet u dit niet, dan geldt het gefactureerde bedrag als erkend.
- Een klacht schort uw betalingsverplichting niet op.
Artikel 5. Eigendomsvoorbehoud
-
- Alle door Aarts geleverde producten blijven eigendom van Aarts totdat u het volledig verschuldigde bedrag betaald heeft.
- U mag deze producten niet verpanden of op een andere manier bezwaren en slaat ze als herkenbaar eigendom van Aarts op.
- Als een derde beslag legt op de producten of een recht hierop wil vestigen, dan laat u dit zo snel mogelijk weten aan Aarts.
- U bent verplicht om de onder eigendomsvoorbehoud geleverde producten te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand, ontploffing, waterschade en diefstal. Als Aarts hierom vraagt, mag Aarts de polis van de verzekering inzien.
Artikel 6. Inspectie en klachten
-
- U moet de producten, eventuele bijbehorende documenten zoals een rapport en de geleverde diensten direct na ontvangst (doen) inspecteren.
- Afwijkingen betreffende gewicht of hoeveelheid (anders dan de toegestane marge), direct zichtbare gebreken aan de producten of andere klachten met betrekking tot de uitvoering van de overeenkomst, moeten direct, in ieder geval binnen twee werkdagen, aan Aarts schriftelijk worden gemeld. Doet u dit niet op tijd, dan vervalt elke aanspraak jegens Aarts. Het recht op (schade)vergoeding vervalt als de producten zijn verwerkt of aan derden zijn geleverd.
- Geringe afwijkingen vormen nooit een grond voor u om de betreffende producten te weigeren of de overeenkomst te ontbinden. Klachten, van welke aard ook, schorten uw betalingsverplichtingen niet op.
- Als een klacht gegrond is mag Aarts de betreffende producten/diensten alsnog volgens de overeenkomst leveren/uitvoeren of zij mag de overeenkomst ontbinden en gedane betalingen aan u terugboeken.
- Als Aarts door uw gedragingen de klacht niet voldoende heeft kunnen controleren, is de klacht niet ontvankelijk.
Klachten met betrekking tot niet direct zichtbare gebreken dienen direct (binnen twee werkdagen) na constatering schriftelijk te worden gemeld aan Aarts.
Artikel 7. Opschorting of ontbinding van de overeenkomst
- Aarts mag de uitvoering van de overeenkomst direct, zonder dit vooraf aan u te laten weten, opschorten of geheel of gedeeltelijk ontbinden, wanneer:
- er sprake is van overmacht;
- u uw verplichtingen uit de overeenkomst niet (tijdig) nakomt en/of weigert betalingszekerheid te stellen;
- er sprake is van faillissement, (voorlopige) surseance van betaling, onder curatele stelling, schuldsanering of stillegging, liquidatie of gehele of gedeeltelijke overdracht van uw bedrijf;
- u (onderdelen van) uw onderneming geheel of gedeeltelijk overdraagt, liquideert of stillegt;
- er is sprake van fraude of een ander misdrijf.
- Als een van deze omstandigheden zich voordoet, verkeert u direct in verzuim. Aarts hoeft in deze gevallen geen schadevergoeding te betalen aan u en heeft daarnaast het recht om zelf schadevergoeding en/of betaling te vorderen.
Artikel 8. Wanneer is er sprake van overmacht en welke gevolgen heeft dit?
-
- Overmacht is bijvoorbeeld oorlog, terrorisme, burgeroorlog, oproer, (overheidsmaatregelen wegens) epidemie of pandemie, slechte weersomstandigheden, transportmoeilijkheden, arbeidsongeschiktheid en andere ernstige storingen in het bedrijf van Aarts.
- In geval van overmacht, kan Aarts de uitvoering van de overeenkomst opschorten voor de duur van de overmacht of de overeenkomst voor het nog niet uitgevoerde gedeelte ontbinden. Aarts is aan u dan geen schadevergoeding verschuldigd
- Duurt de overmacht langer dan 60 aaneengesloten dagen, dan mag u de overeenkomst schriftelijk ontbinden. Aarts is aan u dan geen schadevergoeding verschuldigd.
Artikel 9. Garantie
- Op de producten van Aarts geldt een garantietermijn gelijk aan de fabrieksgarantie. Hierbij geldt uitdrukkelijk dat hout een natuurproduct is waardoor Aarts niet kan instaan voor de kwaliteit van het hout. Op de werkzaamheden van Aarts geldt een garantietermijn van drie maanden na (op)levering.
- Wilt u een beroep doen op de garantie? Neem contact op met Aarts onder schriftelijke en deugdelijke vermelding van de gebreken.
- Als Aarts erkent dat dit gebrek onder de garantie valt, repareert of vervangt Aarts het product.
- Aarts geeft geen garantie in het geval dat:
- sprake is van overmacht;
- u nog niet aan alle financiële verplichtingen heeft voldaan;
- u de producten onoordeelkundig heeft behandeld, verwerkt of de door Aarts gegeven aanwijzingen niet zijn opgevolgd;
- zaken zijn geleverd die door u zijn voorgeschreven of door of namens u zijn aangeleverd;
- zaken niet nieuw waren op het moment van levering;
- sprake is van normale slijtage;
- u kozijnen, ramen of deuren in een antracieten/donkere grondverfkleur (laat) leveren. U krijgt in dit geval geen garantie op kozijnen, ramen of deuren in het geval van kromtrekken, uitzetten en krimpen.
- Als u ten onrechte een beroep doet op de garantie, worden de kosten die Aarts heeft gemaakt aan u doorbelast.
Artikel 10. Intellectuele eigendomsrechten
-
- U mag het werk van Aarts niet openbaar maken of verveelvoudigen, tenzij Aarts hiervoor schriftelijke toestemming aan u geeft. Aarts heeft het auteursrecht over alle door of namens haar tot stand gebrachte werken.
- U blijft eigenaar van de stukken die u aan Aarts ter inzage heeft gegeven.
- Alle intellectuele eigendomsrechten, waaronder, maar niet beperkt tot, auteursrechten, merkrechten en databankrechten, op de informatie, teksten, afbeeldingen, logo’s, etc. zijn van Aarts en/of haar licentiegevers. U mag geen inbreuk maken daarop.
- Tekeningen, technische omschrijvingen, ontwerpen en berekeningen, die door Aarts of in haar opdracht vervaardigd zijn, blijven altijd eigendom van Aarts. Zij mogen niet aan derden ter hand worden gesteld of getoond met het oogmerk een vergelijkbare offerte te verkrijgen. Zij mogen ook niet worden gekopieerd of anderszins vermenigvuldigd.
- U staat Aarts toe naamsduidingen en reclame op en aan het werk of op het werkterrein aan te brengen en/of om foto’s en video’s te maken voor commerciële doeleinden.
Artikel 11. Vertrouwelijke informatie en persoonsgegevens
- Partijen zijn verplicht om alle vertrouwelijke informatie die zij over de onderneming van de andere partij ontvangen geheim te houden. Dit geldt ook voor ingeschakelde derden.
- Om de overeenkomst met u uit te voeren verwerkt Aarts uw persoonsgegevens. Aarts verwerkt persoonsgegevens overeenkomstig de AVG.
- De persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan wettelijk is toegestaan of noodzakelijk is voor het uitvoeren van de overeenkomst.
- Aarts neemt zoveel mogelijk maatregelen om de persoonsgegevens technisch en organisatorisch te beveiligen.
- Wanneer u een beroep wil doen op één van de rechten die u op basis van de AVG heeft, dan kan dit verzoek schriftelijk ingediend worden via info@aartsbouwservice.nl.
Artikel 12. Wie is waarvoor aansprakelijk?
-
- De aansprakelijkheid van Aarts uit welke rechtsgrond dan ook is steeds beperkt tot het bedrag waarop de door Aarts gesloten aansprakelijkheidsverzekering aanspraak geeft.
- Als om welke reden dan ook geen uitkering op grond van deze verzekering plaatsvindt, is iedere aansprakelijkheid voortvloeiend uit welke rechtsgrond dan ook beperkt tot de factuurwaarde van de opdracht exclusief omzetbelasting, althans dat gedeelte van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
- De beperkingen uit bovenstaande leden gelden niet, indien sprake is van schade die is te wijten aan opzet of bewuste roekeloosheid.
- Indien Aarts gedurende de uitvoering van de werkzaamheden materialen, gereedschappen, machines e.d. bij u heeft opgeslagen, bent u aansprakelijk voor verlies van en/of schade aan deze zaken.
- Aarts is in het bijzonder niet aansprakelijk voor kromtrekken, uitzetten en krimpen wanneer u kozijnen, ramen of deuren in een antracieten/donkere grondverfkleur (laat) leveren vanwege de grote temperatuurverschillen die door deze kleuren kunnen optreden.
- Gevolgschade zoals bedrijfs- en/of stagnatieschade, omzet- en/of winstderving, productieverlies of waardevermindering van producten is van vergoeding uitgesloten.
- U vrijwaart Aarts voor aanspraken van derden tenzij rechtens vast komt te staan dat deze aanspraken een gevolg zijn van opzet of bewuste roekeloosheid van Aarts en u bovendien aantoont dat u ter zake geen enkel verwijt treft.
- Iedere aansprakelijkheid van Aarts vervalt wanneer u niet binnen één jaar nadat de aanleiding hiervoor ontstaat een beroep doet op de tekortkoming.
Artikel 13. Wijziging van deze voorwaarden
Aarts kan altijd, zonder dit vooraf mede te delen, de algemene voorwaarden wijzigen. Wijzigingen gelden na schriftelijke mededeling ook ten aanzien van bestaande overeenkomsten.
Artikel 14. Klachten en geschillen
-
- Bent u niet tevreden over onze dienstverlening of producten? Aarts stelt het op prijs als u ons dat eerst laat weten, zodat Aarts serieus werk kan maken van uw klacht. Om te zorgen dat Aarts de klacht goed kan behandelen, moet de klacht binnen twee maanden nadat u kennis heeft genomen van de klacht, aan Aarts worden voorgelegd.
- Mocht er toch een geschil ontstaan, dan moet u zich wenden tot de Raad van Arbitrage voor de Bouw.
Artikel 15. Toepasselijk recht
Op alle overeenkomsten, deze algemene voorwaarden en handelingen die daaruit voortkomen, is het Nederlandse recht van toepassing. De werking van het Weens Koopverdrag en ieder ander internationaal verdrag is uitdrukkelijk uitgesloten.
HOOFDSTUK 2. MACHINALE WERKPLAATS
Deze bepalingen zijn steeds samen met Hoofdstuk 1 van toepassing bij het uitvoeren van werkzaamheden vanuit de machinale werkplaats.
Artikel 16. Hoe gaat de levering in zijn werk?
-
- In de overeenkomst is de wijze van levering opgenomen:
- Ophalen bij Aarts: u haalt de producten op het doorgegeven tijdstip op. Doet u dit niet, dan worden de producten op uw risico opgeslagen en krijgt u een redelijke termijn van 5 dagen om de producten alsnog op te halen. Zijn de producten dan nog niet opgehaald, dan mag Aarts de producten aan een ander verkopen. U moet de aanvullende kosten en (gevolg)schade vergoeden.
- Transport door Aarts: u zorgt ervoor dat de opslagplaatsen onbelemmerd en zonder risico’s bereikbaar zijn en neemt de producten af op het moment dat de vervoerder ze bezorgt. Doet u dit niet, dan worden de producten voor uw risico opgeslagen door Aarts. Indien u binnen 5 dagen geen contact opneemt voor een nieuwe bezorgafspraak, mag Aarts de producten aan een ander verkopen. U moet de aanvullende kosten en (gevolg)schade vergoeden.
- Leveringstermijnen zijn nooit fatale termijnen. De termijn gaat in op het moment dat de overeenkomst tot stand komt, mits alle benodigde gegevens zijn ontvangen en eventueel gewenste betalingszekerheid is gegeven.
- Kosten voor levering komen voor uw rekening.
- Aarts heeft het recht om een order in gedeelten te leveren.
- Bestelde, maar nog niet geleverde producten en geleverde producten kunnen niet worden geannuleerd c.q. geretourneerd, tenzij Aarts hiervoor schriftelijk toestemming geeft. Het wettelijke herroepingsrechten voor consumenten geldt niet nu alle producten op maat worden gemaakt en overeenkomsten niet op afstand worden gesloten.
- Aarts mag derden inschakelen bij het uitvoeren van haar werkzaamheden.
- In de overeenkomst is de wijze van levering opgenomen:
Artikel 17. Wat zijn uw verplichtingen?
-
- U moet alle gegevens, die Aarts nodig heeft om haar werkzaamheden goed uit te kunnen voeren, op tijd en volledig aan Aarts overhandigen. U bent ervoor verantwoordelijk dat deze gegevens juist zijn.
- Aarts hoeft de door u verstrekte informatie alleen globaal te toetsen en alleen aan de normen binnen het vakgebied van Aarts.
- U verplicht zich de producten toe te passen conform thans geldende regelgeving.
HOOFDSTUK 3. BOUWWERKZAAMHEDEN
Deze bepalingen zijn steeds samen met Hoofdstuk 1 van toepassing bij het uitvoeren van bouwwerkzaamheden.
Artikel 18. Hoe gaat de uitvoering in zijn werk?
-
- Nadat u akkoord gaat met de offerte worden de werkzaamheden ingepland.
- (Op)leveringstermijnen zijn nooit fatale termijnen.
Artikel 19. Hoe gaat de oplevering in zijn werk?
-
- Het werk wordt als opgeleverd beschouwd:
- wanneer Aarts aan u heeft medegedeeld, dat het werk voltooid is en u het werk heeft aanvaard door middel van ondertekening van het opleveringsformulier of betaling van de factuur;
- wanneer uiterlijk acht dagen zijn verstreken nadat Aarts schriftelijk aan u heeft medegedeeld dat het werk voltooid is en u heeft nagelaten het werk binnen die termijn te aanvaarden;
- wanneer u de installatie/het werk (opnieuw) in gebruik neemt. Wanneer u een gedeelte in gebruik neemt, wordt dat gedeelte als opgeleverd beschouwd.
- Kleine gebreken, die nog voor de volgende betalingstermijn kunnen worden hersteld, mogen geen weigering voor aanvaarding van het werk zijn.
- Aarts mag de oplevering in deelopleveringen doen. Meerwerk kan apart worden opgeleverd.
- Wanneer u het werk of een deel daarvan in gebruik wilt nemen voor de geplande oplevering, dan moet u de delen die u in gebruik neemt goedkeuren en schriftelijk bevestigen dat deze delen voltooid zijn. Als u dit niet doet en u neemt de delen toch in gebruik, dan worden deze delen van het werk geacht te zijn goedgekeurd en voltooid.
- Een vervroegde ingebruikneming wordt als oplevering beschouwd. Schade die bij ingebruikneming ontstaat, komt voor uw rekening.
- Na de dag waarop het werk als opgeleverd geldt, is Aarts niet meer aansprakelijk voor tekortkomingen aan het werk tenzij de gebreken aan Aarts zijn toe te rekenen en u de gebreken bij oplevering niet redelijkerwijs had moeten ontdekken.
- Het werk wordt als opgeleverd beschouwd:
Artikel 20. Wat zijn uw verplichtingen?
-
- U zorgt ervoor dat:
- Aarts op de vooraf bekendgemaakte (werk)tijden toegang krijgt tot de plaats van de werkzaamheden en de plaats(en) en toegang voldoen aan de wettelijke veiligheidseisen en andere overheidsmaatregelen;
- Aarts tijdig beschikt over benodigde gegevens en goedkeuringen (zoals vergunningen, ontheffingen en beschikkingen). U overlegt hierover met Aarts als dat nodig is. Als het inschakelen van een kwaliteitsborger is vereist, dient u hiervoor te zorgen;
- u (indien noodzakelijk) een dossier aan het bevoegd gezag (meestal de gemeente) verstrekt voordat u het werk in gebruik mag nemen. Tenzij anders is afgesproken, bent u verantwoordelijk voor het maken, bijwerken en tijdig aanleveren van het dossier met de juiste inhoud;
- Eventuele werkzaamheden door derden zijn beëindigd voordat Aarts met zijn werkzaamheden begint. Als dit niet mogelijk is, zorgt u ervoor dat de coördinatie ter plekke effectief wordt uitgevoerd;
- U Aarts tijdig waarschuwt als de werkzaamheden niet op het afgesproken tijdstip kunnen worden verricht;
- Voldoende gelegenheid is voor aanvoer, opslag en/of afvoer van materialen en hulpmiddelen;
- Voldoende voorzieningen beschikbaar zijn voor het inzamelen van (bouw)afval;
- De plaats(en) van werkzaamheden vrij zijn van overtollige materialen e.d.;
- Aarts kosteloos kan beschikken over aansluitmogelijkheden voor eventueel benodigde energie zoals elektriciteit, gas en water;
- U Aarts heeft geïnformeerd over ligging van kabels, leidingen, e.d.
- Opslagplaatsen van materialen en hulpmiddelen van Aarts zodanig zijn dat beschadiging of ontvreemding in welke vorm dan ook niet kan plaatsvinden;
- Aarts kosteloos gebruik kan maken van redelijke overige voorzieningen (o.a. toilet of sanitair).
- Als u niet aan bovenstaande verplichtingen voldoet leggen wij een nieuwe (op)leveringsdatum vast en/of brengen wij extra kosten in rekening.
- U zorgt ervoor dat:
Artikel 21. Uw verzekeringen
-
- U bent verplicht om een CAR-verzekering of een soortgelijke verzekering af te sluiten en tijdens de werkzaamheden in stand te houden. Aarts moet als medeverzekerde worden opgenomen wanneer de werkzaamheden van Aarts dienen ter uitoefening van uw bedrijf.
- Wanneer Aarts hierom vraagt, moet u een schriftelijk bewijs van bovenstaande verzekeringen aan Aarts geven.
Artikel 22. Wat zijn de kosten bij annulering?
- Als u de overeenkomst annuleert, moet u de kosten vergoeden die hierdoor door Aarts gemaakt moeten worden en de kosten die Aarts al heeft gemaakt (waaronder winstderving) met een minimum zoals opgenomen in onderstaande staffel:
- bij annulering tot 8 dagen voor de aanvang van de werkzaamheden: 10% van de offerte;
- bij annulering langer dan 1 dag korter dan 8 dagen voor de aanvang van de werkzaamheden: 50% van de offerte;
- bij annulering 1 dag of korter voor de aanvang van de werkzaamheden: 100% van de offerte.
- Indien de daadwerkelijke kosten voor Aarts hoger zijn, mag zij deze doorbelasten onder overlegging van een specificatie van de kosten.
Artikel 23. 5% regeling
Dit artikel is alleen van toepassing op aanneming van werk die strekt tot de bouw van een woning in opdracht van een consument.
- U mag maximaal 5% van de aannemingssom inhouden op de laatste termijn of laatste termijnen en dit bedrag in plaats van aan Aarts te betalen, in depot storten bij een notaris. U moet in dat geval de aannemer vóór oplevering laten weten welk bedrag u aan de notaris overmaakt. Ook moet u ervoor zorgen dat de notaris de aannemer vóór oplevering laat weten welk bedrag hij heeft ontvangen.
- De notaris brengt het bedrag in de macht van Aarts nadat drie maanden zijn verstreken na het tijdstip van oplevering, tenzij de consument van zijn in artikel 6:262 BW toegekende bevoegdheid gebruik wenst gebruik te maken. In dat geval deelt de consument aan de notaris mee tot welk bedrag het depot moet worden gehandhaafd.
- De notaris brengt het bedrag daarna in de macht van Aarts voor zover de consument daarin toestemt, Aarts vervangende zekerheid stelt of bij een uitspraak die partijen bindt, is beslist dat een depot niet of niet langer gerechtvaardigd is.
- Wanneer de consument aan Aarts schadevergoeding verschuldigd is wegens de depotstoring of de door Aarts gestelde vervangende zekerheid, wordt deze gesteld op de wettelijke rente van artikel 6:119 BW. Gedurende de drie maanden na oplevering is zij niet verschuldigd, zelfs niet indien geen gebreken worden geconstateerd.
- De door de notaris berekende kosten voor het depot komen voor rekening van de consument. De door de notaris te vergoeden rente over het depotbedrag komt ten gunste van de consument.